VÅRA EGNA FILMRECENSIONER

Filmer sedda av redaktionen
De vi ser tillsammans är det fler som recenserar

ARKIV FILMER

"PALE RAIDER"

en amerikansk västernfilm från 1985 med Clint Eastwood i huvudrollen. Några guldletare befinner sig i en fejd med maktmogulen Coy LaHood som äger ett stort gruvbolag och som styr bolaget från den närliggande staden där han bestämmer. LaHood vill ta över guldletarnas land eftersom han tror att där finns mycket guld.

"PRINCE O PERSIA"

The sands of time
Storslagen och fartfyllt actionäventyr av samma producent som "Pirates of the Caribbean".

-Filmen var bra! Den var som en resa genom tid och rum, men stundtals ganska rå och våldsam.Men slutet gott allting gott!/ Eva

-Det var en bra film för att inte vara en verklighets trogen film. Jag brukar inte tycka om filmer som inte är verklighets trogen. Handlingen var ganska komplicerad tycker jag men när man kom in i filmen så gick det bra att följa med handlingen./Niclas

-Väldigt bra och spännande! En film som man kan tänka sig att se igen. /Andrea

"MIG ÄGER INGEN"

Drama film efter den prisbelönta självbiografiska romanen med samma namn av Åsa Linderborg.
Handlar om 70-talets Sverige och en arbetarklass som jobbar i underläge. Drömmar om ett bättre liv, trasiga relationer och alkoholism.

En film som griper tag i en och som man helst inte skulle ha läst någon resension i förväg om. För tung för min smak, men tyvärr är verkliga livet, just så ibland. Positivt ändå att skildra pappans andra sidor.  Åsa besriver också de fina sidorna hos sin pappa. Den nyktra pappans fina fadersgestalt och vad alkoholen kan göra med en människa. Mycket troligt kommer jag att läsa boken också./ Anna
Mig äger ingen.......
Tung film men med en förvissning om att livet går vidare och allt kan förändras.Tex man kan tappa jobbet men slutar då att dricka.....Sen slutet på filmen var sorgligt bra..../ Eva
Filmen ”Mig äger ingen” med Mikael Persbrandt som huvudperson såg vi på Lokal Koll, första veckan direkt efter semestern. Det var den filmen som Mikael Persbrandt  fick en Guldbagge i tror jag. Jag tycker inte om den filmen eftersom den handlade om Sverige på 70-talet. Jag kom i håg min egen uppväxt i Näske på 70-talet då Konsum och Posten lades ned i Näske och då pappersmassafabriken, NCB lades ned i Köpmanholmen som ligger 4 km från Näske. Det var samma stämning i filmen tyckte jag. Det var bara problem som aldrig löstes. Förklaringen stavas socialism. Det blir ingen utveckling och det löses inga problem med socialism vilken min uppväxt i Näske och filmen bevisar tycker jag. Det blir bara mer och mer problem som inte löses.
Mikael Persbrandt spelar sin roll bra. En annorlunda roll för att vara Mikael Persbrandt./ Niclas
Jag kan hålla med Niclas om att det var lite för mycket vänsterpolitik i den här filmen. Men det speglar ju också hur det var på 70-talet, och filmen var väl okej annars./Christina

"Utanför din dörr"

är en romantisk komedi om André som flyttar till Lycksele för att söka ensamheten, och om Sanna som gör allt för att det ska misslyckas...
André bor i Stockholm och arbetar som illustratör. När föräldrarna omkommer i en bilolycka drar han sig undan omvärlden och flyr till Lycksele. André har ticks som gör att han inte vågat inleda något förhållande. Men  Sanna, en levnadsglad tjej fångar hans intresse. Övertygad om att hon aldrig kan tycka om honom bestämmer han sig för att det är bäst att de aldrig träffas på riktigt. Men Sanna har blivit nyfiken på den mystiske nykomlingen och låter honom inte komma undan så lätt...

Söt film som visar på att Kärleken ibland är värd att kämpa för...

"Bäst Före"

Frun lämnar Bosse för en annan, starx innan pensioneringen. Bosse har två kompisar Lennart och Anders som ha brukar spela V75 med, annars har de inte så mycket gemensamt. Då de vinner lite pengar bestämmer de att åka på en dygnskryssning tillsammans med Silja Line.......

Man slängdes verkligen in i ett djupt tragiskt människo öde o stundvis befarade jag att det var det som skulle bli eftersmaken av denna film. Men den visade på hur små händelser i livet kan ändra ens riktning i livet radikalt.// Anna Malmborg

En tänkvärd film med både glädje och sorg, rekommenderar den varmt..// Joel Schönfeldt

Fler bedömningar komer

”Wallander Tjuven”

En våg av villainbrott härjar i Ystad. En grupp grannar i det drabbade området tycker inte att polisen gör sitt jobb och tar saken i egna händer. De börjar vakta gatorna på nätterna. Under en nattvandring får de syn på en misstänkt person och misshandlar honom svårt. Dagen efter är mannen och hans bil borta. Polisen får in en anmälan från en förtvivlad polsk kvinna som berättar att hennes man är försvunnen och då polisen tittar igenom hans saker hittas bla. I mobilen en fasansfulla bilder av en död kvinna...

-Då min favorit genre är feelgood filmer så har jag ingen vana att se thrillers, men jag tyckte att det var en bra film med ett innehåll som fick mig att tänka till flera gånger inte minst under filmens gång. Det fanns detaljer som gjorde att man inte med klarhet kunde tänka ut hur den skulle sluta o de gillade  jag. /Anna Malmborg

-Sett Wallander,Tjuven. Var en spännande film,men  lite  ruskig  också. /Eva Åberg

-Jag tycker att Wallander tjuven är en spännande film och man får lista
ut vem mördaren är /Jennie Eriksson

-Serie deckare Wallander skrivna av Henning Mankell är bara så bra. Just denna tycker inte jag är en av de bästa men helt klart värld att se/Anna-Carin Lövgren

-Inte den bästa film jag sett, men den gick att se. /Andrea Selling

-En mycket spännande film som jag varmt rekommenderar /Joel Schönfeldt

”LÅNAREN ARRIETTY”

Handlar om den lilla flickan Arrietty. Hon och hennes föräldrar är lånare, ett skyggt litet folk som bara är några centimeter långa, de bor under ett golv i ett litet hus ute på den japanska landsbygden. De livnär sig på att låna saker från de vanliga människorna som bor där, saker som de förhoppningsvis inte kommer att sakna. En dag så träffar Arrietty på människopojken Sho som bor där i huset tillsammans med  sin äldre släkting Sadako och hennes nyfikna hushållerska Haru. Sho har ett svagt hjärta och måste för det mesta stanna inomhus. Nu måste Arrietty hålla det hemligt för sina föräldrar för annars så måste de flytta. Människor och lånare får inte mötas då det brukar ställa till problem för lånarna.

”Lånaren Arrietty” är en japansk tecknad film, en anime. Originaltitel är ”Kari-gurashi no Arietti”. Producerad av Studio Ghibli, regisserad av Hiromasa Yonebayashi och är baserad på den brittiska barnboksförfattaren Mary Norton's böcker om ”Lånarna” (eller ”The Borrowers” på engelska). Manus är av den japanska regissören, animatören och serieskaparen Hayao Miyazaki. Han är i dag den mest framgångsrika japanska filmregissören. När ”Lånaren Arrietty” hade biopremiär i Japan så lockades runt 9 miljoner besökare på 15 veckor.

Det roliga med filmer av Hayao Miyazaki är att de verkar få som minst 4 av 5 i betyg, alltid. Det kan jag förstå då alla Hayao Miyazaki's filmer är så mysiga, vältecknade och välberättade. I alla fall de som jag har sett och jag har sett ganska många. Oftast innehåller alla Hayao Miyazaki filmer en stark hjältinna, en storslagen och vacker natur och en mysig handling. Detta är en film som jag rekommenderar till alla i alla åldrar som bara vill se en mysig film eller som vill känna lite extra sommarstämning. Det finns att välja mellan svenskt tal och svenskt text (med japanskt tal) om man vill. Själv så hoppas jag att man får fler Hayao Miyazaki filmer att se med svenskt tal eller svensk text i framtiden.

Här är en trailer från YouTube med japanskt tal och engelsk text.

Och här med engelskt tal.

Och här är den vackra musiken.

(Andrea Selling/Lokalkoll)

" Sune i Grekland"

Sune är tillbaka! Tillsammans med lillebror Håkan Bråkan, storasyster Anna, mamma Karin och pappa Rudolf drar Sune till Grekland på sommarlovet. Som varje sommar förut planerar familjen Andersson sin semestervecka i Myggträsk. Då händer det mest oväntade, pappa Rudolf bokar en charterresa till Grekland. Familjen blir överlycklig men frågorna om resan är många.
På plats i Grekland inträffar katastroferna, Sune tappar sin tjejtjusarkraft, Håkan Bråkan gillar verkligen inte trollet Julle i barngruppen, mamma Karin blir mer och mer irriterad på Rudolf. Samtidigt upptäcker pappa Rudolf att det är all inclusive och vilka oanade möjligheter det för med sig.