Här hittar du gamla film recensioner!

EN OVÄNTAD VÄNSKAP
Sett av Lokalkoll 13/3 2013
Komedi
Baserad på en sann historia om vänskap mellan en förlamad mångmiljonär och en kriminell kille från förorten. Visar hur stark vänskap kan växa fram mellan två individer som på ytan inte verkar ha något gemensamt.

Kritik:
Jag tycker att filmen handlar om att bejaka sin glädje o ta tillvara på upplevelsen av konst o musik. Sen ska man lite på sina instinkter, men ta till sig av andras också. Djup men bitvis rolig film, småcharmig!!!
Eva Åberg

Feel-good film som får en att tänka efter. Helt klart sevärd, har fått ändra min uppfattning om Franska filmer!
Anna Malmborg

En oväntad vänskap är en humoristisk film som handlar om en förlamad miljonär som heter Phillipe och är fransman som bor i Paris. Han är förlamad från halsen och ner. Han blev förlamad genom en skärmflygningsolycka.
Phillipe är mångmiljonär vilket underlättar livet för honom
Filmen börjar med att han ska anställa en personlig assistent. Philliipe väljer en  man som heter Driss som söker jobbet enbart för att visa arbetsförmedlingen att han är aktiv arbetsökande.
Efter det så handlar filmen om hur deras vänskap fördjupas mer och mer och visar vilket jobbigt liv handikappade har men Phillipe klarar det bättre och bättre tillsammans med Driss.
Filmen visar också vad Phillipe och Driss gör tillsammans bl.a. skärmflygning igen.
Nicklas Gerdin

ARISTOCRATS
Drama
Speltid 300min antal dvd 2st,
Svensk text

DE VAR DÖTTRAR TILL EN KUNG OCH HUSTRUAR TILL ENGLANDS RIKASTE MÄN.DE VAR VACKRA,VÄLUTBILDADE OCH SJÄLVSTÄNDIGA.ALLA KVINNOR AVUNDADES SYSTRARNA LENNOX I 1700TALETS ENGLAND. I EN MÄKTIG OCH PÅKOSTAD MINISERIE PÅ 5 TIMMAR FÅR MAN SE DERAS FASCHINERANDE LIVSÖDEN,BASERAT PÅ HISTORIKERNS STELLA TILLYGARD BESTSÄLJANDE BIOGRAFI.HELT KLART VÄRD ATT SE'*****

A GOOD WOMAN
DRAMA, SPELTID 89MIN
PRODUCERAD ÅR 2005,
TILLÅTEN FRÅN 15ÅR,

Mrs Erlynn är en självsäker ung kvinna i trettiotalets New York. Hon är känd för att vara cynisk och beräknande och är beryktad för att förföra unga och gifta rika män. På väg till Italienska Rivieran har hon ett mål: att infiltrera det vackra och unga paret Robert och Meg Windemere. Men efter ankomsten till kusten dras Mrs Erlynnne in i intrigerna runt en mörk familjehemlighet. Under den glamorösa ytan pyr en skandal.........

FILMEN: var bra och underhållande, klart sevärd!*****

Twilight – Breaking dawn part 2

Bella vaknar upp efter den fruktansvärda förlossningen i förra filmen, som en nyfödd vampyr med blodtörst och är starkare än alla andra. När hon får träffa sin och Edwards dotter Renesmeed som är hälften människa och hälften vampyr så kan Bella behärska sin blodtörst. Ryktet om barnet  kommer fram till Volturi och familjen Cullen gör sig redo för att bli anfallna. Dom åker till några andra vampyrsläkter så alla får veta sanningen om barnet innan Volturis ledare Aro och hans underhuggare slår till. Striden får ett oväntat slut. Även vampyrer och varulvar kan leva lyckligt i alla dagar, i evighet.

(Sedd och recenserarad  av Jennie Eriksson)

"Enhörningens hemlighet”
Filmen handlar om den unga reportern Tintin och hans trogna, vita hund Milou som hittar ett modell skepp som visar sig ha en hemlighet. En hemlighet som en man vid namn Sackarin verkar vara väldigt angelägen om att få tag på. Det blir början på ett fart fyllt äventyr som tar dem från de sju haven till den nordafrikanska öknen. På resan träffar de på den spritglade kapten Archibald Haddock.

”Tintin- Enhörningens hemlighet” är regisserad av Steven Spielberg och producerad av Peter Jackson, de har kommit överens om att göra tre filmer om den unga äventyrliga reportern. Handligen av tagen från Tintinalbumen ”Enhörningens hemlighet”, ”Rackham den Rödes skatt” och lite från ”Krabban med guldklorna”. ”Tintin” är från början en serie tecknad av Hergé, eller som han egentligen heter Georges Prosper Remi. Han föddes den 22 maj 1907 i Belgien. I skolan var han nästan alltid bäst i klassen, förutom i ett ämne. Teckning, där han aldrig lyckades med att få bra betyg. I tonåren så var han en mycket hängiven scout. Det var i scouttidningen ”Le Boy- Scout Belge” (”Den belgiske scouten”) som han fick sin första serie ”Totor” publicerad under signaturen Hergé. Hergé dog den 3 mars 1983 vid 75 års ålder. Han hann göra 23 album med Tintin och ett 24:e som inte blev avslutat.

Angående filmen så tyckte jag att den började sakta men när väl kapten Haddock kom med så kom filmen riktigt igång. För övrigt så är den väldigt vackert animerad.

(Andrea Selling/Lokalkoll)